ЧНУ “Светилник” е институция, която има за цел не просто да дава знания и изгражда умения, но и да разкрие в детето “образа” /образование / на интегритетната личност, която:
- живее почтено като творец и откривател
- създава трайни приятелства
- живее на място, което обича
- върши работата, която си струва усилията
- има принос за общността
- има дух на превъзходство / показва и прави най-доброто /
- търси решения при предизвикателства
- разпознава стойностните неща и умее да действа приоритетно
Дали една образователна система е качествена може да се съди по някои основни показатели на нейните цели:
- Познаваме ли себе си – да опознаем характера си- силните ни и слаби черти, дарби
- Наблюдение – можем ли да анализираме самостоятелно, “да прочетем данните” или сме предубедени предварително
- Обратна връзка – как разпознаваме себе си спрямо реакцията на другите и от околната среда. Приемаме ли обратна връзка и дори критика?
- Анализ – може ли да разберем самостоятелно един проблем, структурните му части и произход, зависимости, външни влияния – предпоставка за правилно отношение.
- “Отлеждаме ли се в огледалото” – да се “отразиш в огледалото” – способността да се поставяш на мястото на другия без да загубваш собствената си идентичност
- Себеизразяване – имаш ли собствено мнение и знаеш ли как да го изложиш?
- Преценка – умение за безпристрастна оценка. Оценка отвъд “видимото”
- Качествен личен принос – качествени ли са срещите ти с хората, оставяш ли следа в тях
- Ценности, норми, добродетели – кои са мотивите за нашите избори и действия
Ако образователната система с целия си арсенал от педагогически практики е съумяла да изгради това в детето още от началната му възраст, може да считаме, че е допринесла за израстването на една интегритетна личност, която ще използва знанията си и уменията си целенасочено, с правилна мотивация и добронамерено.